١. در صورتى كه معلول فاقد عضوى باشد، تكليف او براى وضوچيست؟ 
در صورتى كه معلول فاقد يكى از اعضاى بدن باشد كه نتواند با مباشرت وضو را انجام دهد، مى‏تواند براى آن مساعدت و كمك بگيرد.

٢. آيا نماز جمعه واجب تخييرى است يا واجب عينى؟ 
نماز جمعه واجب تخييرى است، مى‏تواند در روز جمعه نماز آن را به جاى نماز ظهر انجام دهد و مى‏تواند نماز ظهر بخواند.

٣. آيا خواندن نماز جمعه به گونه فرادى صحيح است يا خير؟ 
خواندن نماز جمعه به گونه فرادى صحيح نيست، بلكه بايد به گونه جماعت برپا شود.

٤. آيا اقتداى جمعى كه نماز را به عنوان قضا از طرف ميت مى‏خوانند به كسى كه وى نماز را به عنوان قضا از طرف ميت انجام مى‏دهد جايز است؟ 
اقتداى جمعى كه نماز را به عنوان قضا از طرف ميت مى‏خوانند به شخصى كه او نيز نماز را به عنوان قضا براى ميت انجام مى‏دهد جايز است، در صورتى كه برايشان معلوم باشد كه امام جماعت به نيت چه كسى آن را انجام مى‏دهد و ديگر آنكه در آن رعايت ترتيبى كه بين فريضه‏ها از حيث وقت مثل نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا براى يك روز اعتبار دارد شده باشد، يعنى اينكه همه نماز را به عنوان نماز ظهر و بعد از آن به عنوان عصر بخوانند و همچنين در نماز مغرب و عشا.

٥. آيا واجب است به زنى كه موى وى در اثناى نمازش ظاهر شده به او اعلام شود؟ 
واجب نيست و نماز او در اين فرض صحيح است.

٦. شخصى كه خود را عادل نمى‏داند ولى مأمومين او را عادل مى‏دانند آيا جايز است پيش‏نماز براى آنها شود؟ 
براى او مانعى نيست كه نماز جماعت را بر پا كند و اين كار براى او گناهى نيست، ولى نمازش احكام و مزاياى نماز جماعت را ندارد.

٧. اگر در اثناى نماز براى پيش‏نماز مانعى در ادامه دادن به نماز پديد آمد آيا نماز مأمومين صحيح است يا خير؟ 
اگر در اثناى نماز از پيش‏نماز حدثى سر زد و يا مانعى ديگر در خود ببيند، نبايد آن را ادامه دهد و اگر ادامه داد، در صورتى كه نماز مأمومين داراى شرايط نماز منفرد باشد، نمازشان صحيح است.

٨. اگر مأمومين عدول از جماعت كنند ولى ظاهرا متابعت از امام جماعت كنند، وظيفه آنها چيست؟ 
اگر در نماز جماعت مأمومين از آن به نيت انفراد عدول كنند ولى ظاهرا با جماعت باشند، بايد به وظيفه منفرد از حيث جهر خواندن و غيره عمل كنند.

٩. آيا بعد از نماز جماعت مصافحه‏اى كه بين نمازگزاران معمول و متداول است اشكالى دارد؟ 
اشكالى ندارد بلكه كار خوبى است و عقيده برخى كه آن را به دليل اينكه در احاديث ذكرى از آن به ميان نيامده بدعت شمرده‏اند، نادرست مى‏باشد. زيرا بدعت در صورتى است كه كسى چيزى را به قصد جزئيت به عنوان دينى در عملى انجام دهد، ولى نمازگزاران كه بعد از نماز مصافحه‏اى را بين خودشان انجام مى‏دهند داراى چنين قصدى نمى‏باشند.

١٠. چه مسافرى بايد نمازش را تمام بخواند؟ 
كسى كه شغل او سفر است مانند راننده، كشتيران و خلبان نمازش در سفر تمام و روزه او صحيح مى‏باشد و نيز حكم كسى كه شغل او در سفر است مانند كسى كه در آن تجارت و خريد و فروش مى‏نمايد و نيز كسى كه سفر مقدمه شغل او است، نه آن كه هدف و مقصود براى وى باشد مانند كسى كه محل زندگى او در شهرى است ولى شغل او مانند تدريس و يا غير آن در شهر ديگر، حكم او حكم قسم اول و دوم است و نماز او تمام و روزه‏اش صحيح است، اگرچه در خلال هر ده روز يك مرتبه هم براى كارش به آن شهر رفت و آمد نمايد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : وضو معلول, نمازجمعه, نماز مسافر, اقتدا, موی زن در نماز,