اگر کسى با روزه گرفتن مخصوصا در ایام تابستان نتواند به هیچ وجه کسب معاش کند و عائله اش گرسنه بماند یا دست به گدایى بزند در این فرض روزه از او ساقط است یا نه؟
پاسخ دهنده: معظم له
 چنین فرضى بعید است لذا روزه بر او واجب است، بلى اگر روزه بر او حرجى باشد یا ضرر داشته باشد یا موجب خوف از مرض باشد در این صورت ها روزه بر او واجب نیست.
 
 کسانی که عمد ا و بدون عذر شرعى در حضور مردم روزه خود را می خورند،حکم آنها چیست؟
پاسخ دهنده: معظم له
 در دفعة اول و دوم از طرف حاکم تعزیر می شوند و در دفعة سوم اگر باز افطارکنند حکم آنها قتل وکشتن است.
 
 مادرانی که بچه اش را شیر می دهد، اگر ضرری متوجه خودش یا بچه اش شود روزه اش را افطار می کند؛ میزان این ضرر تا چه اندازه است که موجب افطار می گردد. و از کجا باید تشخیص داد.
پاسخ دهنده: معظم له
 تشخیص مرض و یا ضرر بعهده خود مادر یا دکتر متخصص مورد وثوق است، که اگر بگوید روزه برای مادر و یا فرزندش ضرر دارد؛ می توانید افطار کند و برای هر روز یک مد طعام به عنوان کفاره افطار پرداخت کرده، بعداً قضای آن را بعد از ماه رمضان بگیرد؛ میزان ضرر که موجب افطار می شود، ضرری است که عرفاً قابل توجه باشد نه ضرر جزئی که قابل تحمل و جبران است.
 
 خانمی است که بچه دو ماهه دارد و چند وقتی پیش هم بچه اش شکمش خوب کار نمی کرده وقتی به دکتر رفته اند، گفته شده که بخاطر کم شیری و ضعف مادر است، که باید مادر بهتر تغذیه شود؛ حال سؤال این است که با توجه به احتمال ضعف و کمی شیر مادر روزه گرفتن برای این خانم چه صورت دارد؟ اگر روزه نگیرد وظیفه اش چیست؟
پاسخ دهنده: معظم له
 اگر روزه برای مادر یا برای بچه ضرر دارد نباید روزه بگیرد؛ باید برای هر روز 750 گرم گندم به فقیر بدهد.
 
 اگر زن حامله نتواند روزه بگیرد باید روز یک مد طعام بدهد اگر تسامحاً وتساهلاً تا رمضان بعدی قضای آن را نگرفت آیا دوکفّاره واجب است یا یک کفّاره؟
پاسخ دهنده: معظم له
 بلی برای هر روز دو تامدّ طعام بدهد یکی به عنوان فدیه یکی به عنوان کفّاره.
 
 اگر زن شیرده یا حامله احتمال ضرر براى خود یا فرزندش بدهد.بدون این که دکترى به افطارر روزه سفارش کرده باشد می تواند افطارکند؟
پاسخ دهنده: معظم له
 در صورتى که خوف ضرر باشد باید افطارکند.
 
 کسی در ماه رمضان در خانه پدر زنش کار می‌کرده است. از یک سو به دلیل شدت و سختی کار و ضعف بدنی و از سوی دیگر به دلیل آداب و رسوم محلی که خستگی و ضعف و خوب کار نکردن داماد را در خانه پدر زن، مایه شرمندگی و سرشکستگی می‌دانند ـ اضطراراً ـ روزه‌اش را خورده است آیا کفاره دارد؟
پاسخ دهنده: معظم له
 در فرض سؤال افطار عمدی است هم قضا و هم کفاره دارد. آداب و رسوم محلی عذر شرعی به حساب نمی‌آید.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: