منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 47
بازدید کل : 4668
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1

ساعت فلش مذهبی

<-PollName->

<-PollItems->

ابر برچسب ها
Slide 1 Slide 2

 اگر کسى با روزه گرفتن مخصوصا در ایام تابستان نتواند به هیچ وجه کسب معاش کند و عائله اش گرسنه بماند یا دست به گدایى بزند در این فرض روزه از او ساقط است یا نه؟
پاسخ دهنده: معظم له
 چنین فرضى بعید است لذا روزه بر او واجب است، بلى اگر روزه بر او حرجى باشد یا ضرر داشته باشد یا موجب خوف از مرض باشد در این صورت ها روزه بر او واجب نیست.
 
 کسانی که عمد ا و بدون عذر شرعى در حضور مردم روزه خود را می خورند،حکم آنها چیست؟
پاسخ دهنده: معظم له
 در دفعة اول و دوم از طرف حاکم تعزیر می شوند و در دفعة سوم اگر باز افطارکنند حکم آنها قتل وکشتن است.
 
 مادرانی که بچه اش را شیر می دهد، اگر ضرری متوجه خودش یا بچه اش شود روزه اش را افطار می کند؛ میزان این ضرر تا چه اندازه است که موجب افطار می گردد. و از کجا باید تشخیص داد.
پاسخ دهنده: معظم له
 تشخیص مرض و یا ضرر بعهده خود مادر یا دکتر متخصص مورد وثوق است، که اگر بگوید روزه برای مادر و یا فرزندش ضرر دارد؛ می توانید افطار کند و برای هر روز یک مد طعام به عنوان کفاره افطار پرداخت کرده، بعداً قضای آن را بعد از ماه رمضان بگیرد؛ میزان ضرر که موجب افطار می شود، ضرری است که عرفاً قابل توجه باشد نه ضرر جزئی که قابل تحمل و جبران است.
 
 خانمی است که بچه دو ماهه دارد و چند وقتی پیش هم بچه اش شکمش خوب کار نمی کرده وقتی به دکتر رفته اند، گفته شده که بخاطر کم شیری و ضعف مادر است، که باید مادر بهتر تغذیه شود؛ حال سؤال این است که با توجه به احتمال ضعف و کمی شیر مادر روزه گرفتن برای این خانم چه صورت دارد؟ اگر روزه نگیرد وظیفه اش چیست؟
پاسخ دهنده: معظم له
 اگر روزه برای مادر یا برای بچه ضرر دارد نباید روزه بگیرد؛ باید برای هر روز 750 گرم گندم به فقیر بدهد.
 
 اگر زن حامله نتواند روزه بگیرد باید روز یک مد طعام بدهد اگر تسامحاً وتساهلاً تا رمضان بعدی قضای آن را نگرفت آیا دوکفّاره واجب است یا یک کفّاره؟
پاسخ دهنده: معظم له
 بلی برای هر روز دو تامدّ طعام بدهد یکی به عنوان فدیه یکی به عنوان کفّاره.
 
 اگر زن شیرده یا حامله احتمال ضرر براى خود یا فرزندش بدهد.بدون این که دکترى به افطارر روزه سفارش کرده باشد می تواند افطارکند؟
پاسخ دهنده: معظم له
 در صورتى که خوف ضرر باشد باید افطارکند.
 
 کسی در ماه رمضان در خانه پدر زنش کار می‌کرده است. از یک سو به دلیل شدت و سختی کار و ضعف بدنی و از سوی دیگر به دلیل آداب و رسوم محلی که خستگی و ضعف و خوب کار نکردن داماد را در خانه پدر زن، مایه شرمندگی و سرشکستگی می‌دانند ـ اضطراراً ـ روزه‌اش را خورده است آیا کفاره دارد؟
پاسخ دهنده: معظم له
 در فرض سؤال افطار عمدی است هم قضا و هم کفاره دارد. آداب و رسوم محلی عذر شرعی به حساب نمی‌آید.

 

 


 

  کفاره کسی که روزه خود را با استمناء باطل می کند چیست؟
  باید کفاره عمد بدهد و شصت روز روزه را بگیرد وشصت فقیر را سیر کند و روزه قضا را هم بگیرد

 

  تكليف نماز وروزه قضاء كه نميدانيم چند روزاست چيست؟
  اگر در اصل قضا شدن نماز و روزه خود شک داید اعتنا نکنید واما اگر اصل قضا شدن را یقین دارید اما درتعداد آن شک دریدچنانچه به مقدار خاصی را یقین دارید و در مازاد بر آن شک دارید باید به همان مقدار یقینی اعمال خود را قضا کنید و الا هر زمان که مناسب بود مثل ایامی که به زیارت می روید و یا درماه رمضان نمازقضای احتیاطی برای خود بخوانید .

 

  آیا روزه دار می تواند غذا را بچشد؟
  اگر چيزي داخل حلق نرود مانعي ندارد.

 

  اگر کسی بواسطه کشیدن سیگار یا امسال آن روزه نگیرد چطور است؟ آیا میتواند هم روزه دار باشد وهم یک یا دو سیگار بکشد؟
  سيگار كشيدن با حال روزه جايز نيست و بايد روزه نيز گرفته شود و نمي شود به خاطر سيگار كشيدن روزه را ترك كرد و در صورت ترك روزه علاوه برقضا كفاره عمد هم بدهد و گناه هم كرده است .

 

  در ماہ رمضان در حال سفر روزہ گرفتم به این اعتقاد که سفر کم تر از قدر مسافت ھست بعداً معلوم شد سفر بیشتر از مسافت بودہ۔ آیا روزہ که گرفته بودم قضا دارد یا خیر ؟
  اگر روزه واجب بوده است باید بعدا قضای آن گرفته شود .

 

  جوانی هستم 30 ساله.توانایی گرفتن روزه را دارم. آیا بجای گرفتن روزه، می تواتم کفاره آن را بدهم؟
  دادن کفاره جایز نیست و باید روزه گرفته شود .

 

  اگر کسی بنا به عذری نتواند روزه بگیرد کفاره امسال چقدر معیین شده است؟ 
  از نظر ما 18000 تومان پول نان به فقیر دهد .

 

  كسي كه روزه دارد، مي تواند مسواك بزند؟
  مسواک زدن جایز است ولی باید مراقب باشد که آب و مایع مسواک به داخل حلق فرو نرود .

 


 


س:محضر ایت الله العظمی گرامی و با ارزوی قبولی طاعات و عبادات :

اینجانب به واسطه شغلم به طور معمول هفته ای دو روز سفر دارم که

گاه ممکن استهفته ای سفر نروم و یا هفته دیگر بروم .ایا می توانم روزه بگیرم؟

 ج:

بسمه تعالی

شما دائم السفر هستید و نماز و روزه شما درست وتمام است. مگر سفر

خیلی کوتاه. مثلرفتن به 4 فرسخی و یک ساعت دیگر برگشتن.

 والسلام


س: ایا گوش دادن به موسیقی روزه را باطل می کند؟

 

ج:باسمه جلت اسمائه

گوش دادن به موسیقی حرام است . ولی روزه را باطل نمیکند.


 

س:دایره زدن در مجالس عروسی و یا استفاده از وسایلی غیر از الات لهو مثل سطل و قابلمه و ... چه حکمی دارد؟

ج: دایره زدن در مجالس جشن جایز نیست.

 

س:حکم نی و سایر الات موسیقی و نیز استماع موسیقی هایی که از صدا وسیما  و نوارهایی که از وزارت ارشاد مجوز دارد چطور است؟

ج: استعمال و گوش دادن نی وتمام الات موسیقی حرام است چه از تلویزیون پخش شود یا نه و چه مجوز داشته باشد یا نه.

 

س:نظر مبارک حضرتعالی در مورد اجرای برنامه های مذهبی . همچون تواشیح و جمع خوانی قران کریم توسط خواهران به صورت گروهی در حضور اقایان چیست؟

ج:خالی از اشکال نیست و احتیاط لازم ان است که ترک شود و باید از رواج چنین فرهنگ هایی که اثار سوء دارد پرهیز شود.


 

                                                       بسم الله الرحمن الرحیم

 

اگر پدر و پدر بزرگ(پدری) در قید حیات نباشند. امر ازدواج دختر با خودش است

واگر زیر نظر پدر ومادرش زندگی نمی کند. بلکه در امور زندگانی مستقل از انان می باشد.

چنانچه مقلد ایت الله سیستانی است می تواند در این مسئله (ازدواج بدون اجازه پدر) به فقیه دیگر رجوع نماید.

و همچنین اگر زیر نظر پدر و مادرش زندگی میکند. ولی چون سنش بالاست. جز ازدواج موقت میسر نیست و پدرش به ان رضایت نمیدهد و از طرفی

ترس وقوع در حرام دارد در این صورت نیز می تواند به فقیه دیگر رجوع کند .


 

 عقد ازدواج موقت یا متعه چند شرط دارد:
1- باید زن و مرد به ازدواج راضی باشند.
2- باید مقدار مهریه مشخص باشد (مثلا صد هزار تومان).
3 - باید مدت نیز مشخص باشد (مثلا یک روز).
4- باید عقد خوانده شود. تنها رضایت زن و مرد بدون خواندن عقد کافی نیست. بنا به احتیاط عقد به عربی صحیح خوانده شود. اگر خود مرد و زن نتواند صیغه را به عربی صحیح بخوانند. به فتوای بیش تر مراجع معظم تقلید به هر لفظی صیغه را بخوانند،صحیح است. لازم نیست وکیل بگیرند، اما باید لفظی بگویند که معنای «زوجت» و «قبلت» را بفهماند.

اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد موقت را بخوانند، بعد از آن که مدت(مثلا یک روز) و مهر را(مثلا ده هزار تومان) معین کردند، چنانچه زن به قصد این که درمدت مشخص شده با مهر مشخص شده خود را زن مرد مورد نظر قرار دهد بگوید: «زوجتک نفسی فی المدة المعلومة علی المهر المعلوم» (خود را به همسری تو در مدت معین با مهر معین درآوردم) بعد بدون فاصله مرد بگوید «قبلت هکذا» (قبول کردم ) صحیح است.(1)

5- دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می‌دهد، اگر بخواهد ازدواج دائم یا موقت کند، چنانچه باکره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد.(2)

در اینکه در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره اذن پدر شرط است یا نه، پنج نظر هست:
ا) اذن پدر لازم است (آیات عظام: امام خمینی،سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی، مکارم شیرازی).
ب: بنابر احتیاط واجب (در احتیاط واجب مقلد می‌تواند به مرجع تقلید دیگر رجوع نماید) اذن پدر لازم است (آیات عظام: خامنه‌ای، فاضل لنکرانی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی).
ج: تکلیفا لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود، عقد صحیح است، ولی فردی که باید اذن می‌گرفت و نگرفته، معصیت‌کار است (آیت الله بهجت ).(3)

د: اذن پدر لازم نیست، ولی خوب است رعایت شود.(4)
ه‍‌‍‌: در عقد دائم اذن لازم نیست، ولی در عقد موقت لازم است.(5)

از نظر حكم اسلامی حتی نگاه یا صحبت و مانند آن اگر با انگیزه لذت و شهوت باشد، یا خوف و ترس افتادن در گناه باشد، از نظر شرعی جایز نیست. نوع روابط دوستانه دختر و پسر(به رغم سعی بر محفوظ ماندن حد رابطه) به طور تدریجی از حریم و خطوط قرمز شرعی فراتر می رود.

این نوع روابط دارای آسیب‌های بسیاری است كه با توجه به تجربه‌های بسیار به هیچ روی توصیه نمی‌شود. هدف و نیت شما اگر چه می‌تواند ازدواج باشد، اما به دلایل بسیاری اكثر این نوع روابط به ازدواج ختم نمی‌شود.

پی‌نوشت‌ها:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، مساله 2370.
2. توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 387، مساله 2376؛
استفتاءآت جدید، آیت الله تبریزی، ص 33، سؤال 1481؛
استفتائات آیت الله فاضل لنکرانی، ج 1، ص 436، س 1546؛
استفتائات، آیت الله مکارم، ج 2، ص 318، س 913 و آیت الله خامنه‌ای ، مسایل مورد ابتلا، س50.
3. توضیح المسائل مراجع، ج 2، مساله2376، رساله آیت الله وحید، مساله2385، سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه‌ای در قم و دفتر آیت الله نوری.
4. آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مساله 2603.
5. آیت الله صانعی، توضیح المسائل، مساله 2412.

 

 

 


 

 

  - استفاده از سیم کارت های جدید(رایتل) که به راحتی امکان تماس تصویری را فراهم می کند چه حکمی دارد؟

 

بسمه تعالی 


استفاده از ان با رعایت موازین شرعی اشکالی ندارد.والله العالم

 


 

 

 




صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد