منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 44
بازدید کل : 4665
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1

ساعت فلش مذهبی

<-PollName->

<-PollItems->

ابر برچسب ها
Slide 1 Slide 2

 

به گزارش شبکه خبری  العالم، این مرجع تقلید با صدور بیانیه ای در صفحه شبکه اجتماعی خود در فیسبوک خطاب به شهروندان عراقی اظهار داشت که با کمک مقامات حکومتی با تمام قدرت از خود در برابر (اقدامات) تروریست ها دفاع کنید.

این پیام از سوی آیت الله نجفی پس از تشدید حملات گروه های تروریستی علیه شهروندان عراقی و ناتوانی دستگاههای امنیتی در جلوگیری از اقدامات تروریستی تکفیری ها در شهرهای عراق صورت گرفت.

بنا به گفته منابع نظامی، امنیتی و پزشکی عراق، در نتیجه اقدامات تروریستی (از ابتدای ماه جاری تا کنون) در استان های بصره، میسان، ناصریه، کربلا، بابل، واسط، بغداد، دیاله، کرکوک، موصل و رمادی، صدها شهروند عراقی کشته و هزاران نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

                        




برچسب ها : فتوای, ایت الله بشیر نجفی, دفاع, تروریست, عراق,

از نظر شيعه؛ آنچه معتبر و واجب است اين است كه بر خاك يا سنگ يا چوب و هر چيزى كه از زمين است(غير ازمعدنيات و خوردنى ها و نوشيدنى ها و پوشيدنى ها) مي‌‌توان سجده كرد. بنابراين، اگر كسى در بيابان نماز مي‌‌خواند، هنگام سجده پيشانى را بر خاك بگذارد، نمازش صحيح است.

اهل سنت و شيعه در موارد زيادي از احكام سجده با هم اتفاق نظر دارند، زيرا هر دو گروه، سجده بر خاك، سنگ، چوب و ديگر روييدني‏هاي غير خوردني و غير پوشيدني را جايز مي‏دانند، اما شيعه معتقد است سجده بر غير اين موارد صحيح نيست و واجب است که سجده بر خاک يا يکي از موارد فوق باشد. 

علت اين مطلب؛ روایاتي است كه وارد شده است:
امام صادق(ع) فرمود: «لَا تَسْجُدْ إِلَّا عَلَى الْأَرْضِ أَوْ مَا أَنْبَتَتْهُ الْأَرْضُ إِلَّا الْقُطْنَ وَ الْكَتَّان‏»؛ سجده نكن مگر بر زمين يا بر آنچه از زمين مي‌‌رويد مگر پنبه و كتان.(1)

زراره از امام باقر(ع) سؤال كرد كه آيا مي‌‌توان بر قير سجده كرد؟ حضرت فرمود: «نه. بر لباس و پشم و ميوه‌‌هاي خوردني و معدني‌‌ها و بر أجزاي حيوان و بر پر پرندگان نيز سجده كردن جائز نيست».(2)

علي بن جعفر از برادرش حضرت موسي بن جعفر سؤال كرد: آيا انسان مي‌‌تواند از فرش حرير و سجاده حرير، همين طور از فرش ديباج و سجاده ديباج استفاده كند؟ روي آن ها بخوابد، تكيه دهد، بايستد، نماز بخواند؟ امام(ع) فرمود: خوابيدن، نشستن و ساير استفاده‌‌ها از آنها اشكالي ندارد، اما نمي‌‌تواند روي آنها سجده كند.(3)

شيخ طوسي(ره) نقل مي‌‌كند: اجماع فقهاي شيعه؛ سجده كردن بر زمين است. احتياط نيز همين است كه بر زمين سجده شود، ولي اهل سنت سجده بر پنبه و كتان و مو و پشم را اجازه مي‌‌دهند، ولي نظر آنان بر خلاف احتياط و مخالف روایاتي است كه از طريق اهل بيت(ع) و پيامبر(ص) وارد شده است. 

در كتاب الفقه علي المذاهب الاربعة آمده است:

سجده بر هر چيز جايز است حتي دستار دور سر، به شرطي كه پاك باشد. اما پيروان ابوحنيفه سجده بر دستار را در صورت ناچاري مكروه دانسته‏اند، ولي اماميه مي‏گويد سجده جايز نيست مگر روي زمين يا آن چه زمين آن را رويانیده باشد. نيز بايد از آن چه خوردني و پوشيدني و معدني است نباشد.(4) 

بنابراين اهل سنت؛ فرش و قالي و موكت را زمين مي‌‌دانند، ولي نمي‌‌توان پذيرفت قالي و موكت، زمين است. در ضمن اين کار خلاف احتياط است.

سجده بر خاک(زمين) در زمان پيامبر(ص) وجود داشته است. رافع بن ابي رافع از پيامبر(ص) نقل مي‌‌كند كه حضرت فرمود: «نمازتان كامل و صحيح نمي‌‌شود مگر اين كه در سجده، پيشاني را بر زمين بنهيد».(5)

در روايت ديگر فرمود: «جعل لي الارض مسجداً و طهوراً»(6) يا در تعبير ديگر فرمود: «جعلت لي الارض طهوراً و مسجداً»؛(7) زمين براي من محل سجده و موجب طهارت(تيمم) قرار داده شده است. أم سلمه از پيامبر(ص) نقل مي‌‌كند كه خطاب به شخصي فرمود: «يا أفلح! ترّب وجهك»؛(8) اي افلح! صورتت را به خاك بمال.

باز از أم سلمه نقل شده كه پيامبر(ص) فرمود: «يا رباح! ترّب وجهك».(9)

از سلمان نيز نقل شده: «تمسّحوا بالأرض فإنها بكم برّه»؛(10) پيشاني خود را به زمين مماسّ كن، چون زمين مانند مادر توست و تو را دوست دارد.

از زمان رسول خدا(ص) برخى اصحاب بر سنگ سجده مى‌‌كردند. جابربن عبداللَّه انصارى(11) و مسروق بن اجدع(12) اين كار را مى‌‌كردند؛ چه در وطن بودند و چه به هنگام مسافرت.

و نيز مسلمانان قطعه‏اى از سنگ‏هاى كوه مروه را مى‌‌گرفتند و بر آن سجده مى‌‌كردند.

اين سخن روشن، بي‏پايگي گفتار كساني را كه همراه داشتن قطعه‏اي از خاك و تربت را شرك و بدعت مي‏پندارند، اثبات مي‏كند و معلوم مي‏گردد كه پيشتازان تاريخ اسلام بدين كار مبادرت مي‏ورزيدند.(13) 

از نظر تاريخي نيز وقتي رسول خدا(ص) به مدينه منوره تشريف آوردند و دستور ساختن مسجدالنبي را دادند، در آن زمان مسجد فرش نداشت و پيامبر روي همان زمين مسجد، روي همان خاك‌‌هاي مسجد سجده مي‌‌كردند. در زمان ابوبكر و عثمان و عمر و حضرت علي نيز روي زمين مسجد سجده مي‌‌نمودند. 

بنابراين تمام نمازهاي پيامبر روي زمين بود و سجده‌‌هاي پيامبر و مسلمانان صدر اسلام، روي خاك بود. پس قطعاً سجده بر خاك صحيح است و شيعيان كه روي خاك سجده مي‌كنند، به واسطه پيروي و متابعت از رسول خداست؛ 

اين كه فعلاً مرسوم شده است كه شيعيان بر مهر سجده مي‌‌كنند،
اولاً: به جهت اين است كه چون سجده بر خاك در مساجد و در خانه ها با مشكلاتى همراه است، خاك را به صورت مهر در آورده‌‌اند كه سهل الوصول باشد و مشكلى از نظر نظافت و ريخت و پاش نداشته باشد.

دوم: در روایات، سجده بر تربت حضرت سيد الشهدا(ع) تمجيد و تشويق شده است.

سوم: از طرف ديگر چون شرط است كه محل سجده بايد از هر نجاستي پاك باشد و سجده بر زمين نجس جايز نيست، بدين جهت شيعيان قطعه‌‌اي از خاك پاك(مهر) را به همراه خود دارند،‌تا هر وقت خواستند نماز بخوانند،‌بر آن خاك پاك سجده كنند. زيرا نمي‌‌دانند خاك و زميني كه بر آن مي‌‌خواهند سجده كنند، پاك است يا نه، بدين جهت يك قطعه خاك پاك را كه يقين به طهارتش دارند، انتخاب مي‌‌كنند و بر آن سجده مي‌‌كنند.

علاوه بر اين، چون سجده عنوان خضوع و خشوع در مقابل عظمت پروردگار را دارد و نمازگزار بايد بهترين اعضاي بدن را كه پيشاني است، بر زمين بگذارد، پس سر بر خاك گذاشتن در حالت عبوديت و بندگي، بيشتر دلالت بر خضوع و خشوع در پيشگاه پروردگار دارد.

پي‌نوشت‌ها:
1. شيخ طوسي، الخلاف، مسئلة 112 و 113.
2. همان.
3. فقه تطبيقي، ص 94.
4. الفقه علي المذاهب الاربع , ج 1 ص 232 چ بيروت , دارالفكر.
5. الخلاف، مسئلة 112 و 113.
6. بحارالأنوار، ج 16، ص 316.6
7. همان، ص 308
8. كنزالعمال، ج7، ص460، حديث‌‌هاي 19776 و 19777 و 19778.
9. همان.
10. همان.
11. سنن بيهقى، ج 1، ص 439.
12. طبقات الكبرى، ج 6، ص 79.
13. سيد رضا حسيني‏ نسب، شيعه پاسخ مي‏دهد، ص 108.                        




برچسب ها : دلیل, سجده, مهر, فاضل, لنکرانی,

 آیت الله العظمی شبیری زنجانی، زکات فطریه امسال را بر اساس قوت غالب گندم برای هر نفر مبلغ پنج هزار تومان، معادل سه کیلو و 600 گرم گندم اعلام کرده و کسانی که  قوت غالبشان برنج است مبلغ معادل سه کیلو و 600 گرم برنج را در نظر بگیرند.

وی بیان داشت: همچنین میزان کفاره روزه عمد مبلغ 72 هزار تومان و کفاره روزه غیرعمد هزار و 200 تومان از سوی این مرجع تقلید اعلام شده است.




برچسب ها : زکات, فطره, میزان, کفاره, روزه, عمد,

 بر اساس فتوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندممبلغ 3000 تومان (در تهران 3500 تومان) و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ 15000 تومان اعلام شده است.
وی درباره میزان کفاره روزه های عمد و غیر عمد از نظر این مرجع تقلید شیعیان افزود: کفاره روزه غیر عمد مبلغ 1000 تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ 60000 تومان است.

لازم به ذکر است که براساس مسأله 1692 رساله توضیح المسائل آیة الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
در ضمن بنابر فتوای معظم له اگر کسى تنها در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.




برچسب ها : فطریه,

               

                                      شکلک های محدثه




برچسب ها : ایت الله, محمد, صادق, تهرانی(ره),

تقلید صدای زن یا مرد

سؤالصحبت كردن مردان با صدای تقليدی زنان و بالعكس چه حكمی دارد ؟

پاسخاگر موجب مفسده و غيبت و استهزاء نباشد حرام نيست .

 

 

دست دادن با زن

سؤالمصافحۀ مرد اجنبی با زن اجنبيّه شرعاً جايز است يا نه ؟

پاسخحرام است ولی در صورت ضرورت با دستكش اشكال ندارد مثل اينكه می خواهد او را از مهلكه نجات دهد .

 

اب ریختن پشت سر مسافر

سؤالاين كه پشت سر مسافر آب می ريزند آيا منشأ شرعی و روائی دارد يا نه ؟

پاسختا به حال روايتی و سند شرعی در اين باره به نظر حقير نرسيده است ولی از آنجاييكه

در بين مردم مرسوم شده كه پشت سر مسافر آب می ريزند و به اين وسيله تفأل به خير و شادی

می نمايند اشكالی ندارد .

                               

 




برچسب ها : تقلید صدا, دست دادن, اب ریختن, مسافر,

گر فردی در دوران کودکی و نوجوانی خواهرش را میزده که گاهی باعث کبودی و یا

جراحت میشدهحال که به سن جوانی رسیده و از خواهرش طلب بخشش میکند

وخواهر رضایت دارد آیا همین کفایت میکند یا خیر؟با تشکر

 

 

پاسخ

اگر رضایت بدهد و این رضایت از صمیم قلب باشد ، کفایت میکند.

 

 

گناه بسیار بزرگی کردم ذکر یا عملی برای پذیرش توبه یادم بدید

 

 

پاسخ

گناه بر دو قسم است . گاه تضییع حق الله و گاه تضییع حق الناس است که هر دو اصولا

قابل جبران است. مثلا نماز نخواندید قضای آنرا به جا آورید ، غیبت از شخصی کرده اید سعی

در جلب رضایت او بکنید ، مالی را خدای ناکرده بدون استحقاق و دلیل به دست آورده اید ،

آن را به اهل و صاحبش به هر صورتی که هست پرداخت کنید . هر گناهی که انسان انجام

میدهد جبران آن در اسلام معلوم شده است . و اما توبه اصولا یک امر قلبی ست و آن پشیمانی

واقعی از گناه است و خجلت از پرورگار در مخالفت اوست . استغفار و بازگشت در قبل ، عمل و زبان

به سوی خدا میباشد. استغر الله ربی و اتوب الیه

 

 

 

سلام خدمت استاد گرامی
عرض کنم چند وقتی است ترسی دست و پا گیر تمام زندگی و ایام زندگی مرا گرفته در باب

توکل و توحید کتابهایی خواندم تا شاید سوالم بر طرف شود اما هر وقت می خواهم به زندگی

خود با رابطه با خدا سرو سامانی دهم این سوال دائم در سرم می افتد که اگر من به خدا

در همه امور توکل کردم و کسی خواست به من ظلمی کند یا به واسطه رفتار او غیر مستقیم

به من ظلمی شود ایا این توکل جلوی ان ظلم را می گیرد؟و اگر میگیرد چه گونه این اتفاق می افتد

ایا اختیار شخص ظالم سلب می شود ؟ نمیدانم مرا یاری کنید و به جهلم پایان دهید
ودرباب توکل درست من را راهنمایی کنیید
ممنون ارزوی سلامتی دارم

 

 

پاسخ

معنای توکل ان نیست که از علل و اسباب مادی دوری کنیم بلکه باید علل را فراهم کرده

و بر او توکل کنیم. اگر مصلحت باشد خداوند ما را کمک میکند یا با ایجاد فعل یا با هدایت

یا با از بین بردن اثر فعل.

 



برچسب ها : حق الناس, توبه, توکل,

آیا سقط جنين به هر علت جایز است؟

اسقاط جنین جایز نیست مگر این که حامله مستلزم تلف مادر باشد


دیه سقط جنین به چه میزان است؟

دیه نطفه 20دینار دیه علقه 40 دینار دیه مضغه 60 دینار دیه نشاءاستخوان 80 دینار دیه رویش گوشت 100 دینار دیه ولوج روح 1000دینار اگر مذکر باشد 500دینار اگر مونث باشددر فاصله این مراتب اختلاف است اقوی چل روز فاصله باشدانوقت فاصله بهمین ترتیب باید حساب کرد.


آيا بعد از انعقاد نطفه از بين بردن آن جايز است يا خير؟

 بعد از انعقاد نطفه از بین بردن ان جایز نیست.


 زنى حامله شده است و اكنون يك ماه و نيم دارد. دكترها مى‌گويند حاملگى براى مادر خطر جانى دارد و موجب فلج شدن وى خواهد گشت . آيا سقط جنين براى چنين مادرى جايز است يا خير؟

در فرض یقین به خطر جانی مادر جایز است وباید کسی که جنین را اسقاط می کند کفاره انرا بترتیب سابق به پدر جنین بپردازد.


 مادری كه بچه او قبل از چهار ماهگی سقط می‌شود چه حکمی دارد؟ ‌أ.چه احكامي بر جنين مترتب است؟ ‌ب.چه احكامي بر مادر مترتب است؟

از حیث حکم تکلیفی حکم نفس را داردودیه رااگر خودش جنین را اسقاط کرده به پدر جنین به ترتیب سابق بپردازد                   



برچسب ها : سقط جنین, دیه, انعقاد نطفه,

 

حجاب

اشتغال بانوان و عدم مغایرت حفظ حجاب باعرف مکان سکونت

آيا عرف مكان يا محل كار در ميزان حدود شرعي مقرر براي حجاب موثر مي باشد؟ مثلا زنان عشايري که موهايشان در سن و سال خاصي بافته شده بيرون است يا زنان جنوب ايران که در عرف آنجا جوراب نمي پوشند يا زناني که در هنگام کار در زمين کشاورزي مقداري از شلوار خود را بالا مي زنند يا زنان کارمند که در هنگام کار مقدراي از دستشان پيدا مي گردد؟

جواب: 
1- حدّ لازم حجاب براي تمام زنان در هر زمان و زمين يکسان است مگر در مورد ضرورت مانند معالجه. 
2- صرف سهولت به معناي ضرورت نيست. 
3- در موارد ضرورت شغلي هر چند پوشيدن بر زن واجب نيست ولي نگاه نامحرم نيز جايز نيست. 

حجاب

حکم عدم رعایت حفظ حجاب شرعی

آيا رعايت نکردن حجاب مقرر شرعي گناه محسوب مي گردد؟ اگر گناه مي باشد گناه کبيره است يا صغيره؟ در هر فرضي (کبيره يا صغيره بودن) آيا قابل تعزير مي باشد؟

جواب: 

1- بي حجابي عمدي به طوري که علنا در معرض نامحرمان قرار گيرد گناه بزرگ است. 
2- اگر با نهي از منکر، بي اعتنايي به حکم شرعي حجاب ادامه يافت حکومت اسلامي مي تواند تعزير نمايد. 

 

ادله فقهی بر کیفر زنان بی حجاب

آيا حاکم شرع مي تواند زناني را که در اجتماع يا انظار عمومي موي سرشان پيداست؛ يا زناني که لباسي به تن دارند که برجستگي هاي بدن را نشان مي دهد؛ يا زناني که پوشش نا مناسب دارند؛ يا زناني که آرايش کرده باشند؛ کيفر نمايد؟ اگر پاسخ مثبت است بنا به چه ادله فقهي زنان مورد سوال را حاکم شرع مي تواند کيفر نمايد.

 

جواب: 
1- حکومت اسلامي براي افرادي که عمداً احکام شرعي را ترک مي کنند حدّ يا تعزير قرار داده است. 
2- تعليم احکام، تنبّه دادن غافل، موعظت و ارشاد سپس امر به معروف و نهي از منکر بايد رعايت شود. 
3- اجراي حدّ يا تعزير نبايد مزاحم با حکم شرعي مهمّ يا اهمّ باشد.




برچسب ها : حجاب, ادله فقهی, حکم,

                              

سوال:

نظر معظم له در مورد سایت جهانی سنت چیست و مسرور میشویم نظر و همچنین انتقاد شما را در مورد این سایت بدونیم لطفا نظر و انتقاد خود را با مهر وامضاء مبذول بفرمایید. بیوگرافی مختصری از سایت جهانی سنت با عنایت به گسترش حملات وهابیت و اهل سنت علیه مذهب حقه تشیع با استفاده از وسایل ارتباط جمعی از جمله شبکه های ماهواره، کتاب و اینترنت،پخش رایگان سی دی های سایت های وهابی و اغفال شیعیان با استفاده از شبهه پراکنی و سوء استفاده از عدم آگاهی شیعیان و خرج مقادیر زیادی پول بر علیه تشیع و لزوم دفاع از مکتب حقه اهل بیت علیهما السلام و آگاهی بخشیدن به شیعیان با پاسخ به شبهات و نقد عقاید و آرای اهل سنت و وهابیت در محیطی علمی و بدون تعصب و توهین به شخصیت های صدر اسلام و با کتب مورد قبول آنها ( از باب استدلال و امر به معروف) سایت جهانی سنت به 12 زبان طراحی و به کارگیری شده است. که در زبانهایی که اهل سنت آنها زیاد است با روی کرد ایجاد سوال از اهل سنت و البته پاسخ به شبهات آن ها و نقد عقاید آنها ودر زبانهایی که بیشتر افراد آن مشرک یا مسیحی هستند از جمله (میانماری، چینی، فرانسه) رویکرد سایت به صورت پاسخ به شبهات مشرکین و مسیحیان و معرفی اسلام شیعی می باشد تا اینکه از اختلاف شیعه و سنی هم نتوانند علیه کل اسلام استفاده نمایند. سایت سنت در عید الله الاکبر1390 افتتاح و در دو سال کارنامه ای به شرح زیر به دست آورده: زبان های سایت جهانی سنت: فاسی، عربی، اردو، انگلیسی، فرانسه، آذری، تاجیکی، میانماری، پشتو، چینی، روسی، اسپانیایی آمار بازدید فارسی سایت بیش از یازده میلیون نفر و طراحی دو نرم افزار به عنوان " سنت نبوی از ادعا تا اثبات" برای تلفن همراه و رایانه هرکدام در دو نسخه طراحی و به صورت رایگان پخش و تکثیر شده است و در زبان فارسی سایت موجود است. ضمنا پیشرفته ترین نرم افزار تلفن همراه برای گوشی های اندروید با نام "شرحی بر تاریخ تحلیل نشده اسلام" برای تمام زبانهای موجود با قابلیت آپدیت اتوماتیک در محیط بسیار شکیل نیز طراحی و بکارگیری کردیده است. وهمچنین نرم افزار خورشید درکسوف برای گوشی های جاوا با امکانات بالا و فضایی کاملا شکیل وزیبا طراحی شده است. با توجه به اسلام هراسی موجود در جهان در حال برنامه ریزی طراحی سایت برای زبان مالزیایی، آلمانی برای گسترش معارف ناب اهل بیت علیهما السلام هستیم. سایت جهانی سنت از زمانی که دست پنهان وهابیت را درلابه لای کتاب های اهل سنت دیده است واین جماعت شروع به حذف کردن احادیث خود از کتاب ها کردند ما برآن شدیم که اسکن احادیث مورد نظر احادیث همراه جلد کتب را درسایت قرار دهیم وتا الان حدود 8000هزار اسکن درسایت موجوداست.. ساخت وپخش پاورپوینت های موضوعی همراه اسکن برای اولین بار در فضای مجازی. سایت جهانی سنت برای ارائه دادن امکانات بیشتر برای طلبه هایی که در فضای مجزای کار میکنند با ارائه سایت رایگان به آنها در این امر هم شریک است.

پاسخ حضرت آیت الله یثربی مدظله:

بسمه تعالی

در روایات معتبره از حضرت ابو الحسن الرضا (علیه السلام) وارد شده «... رحم الله من احیا امرنا ...» به یقین با توضیحی که در شرح عملکرد سایت مذکور ذکر کرده اید هم موفق خواهید بود چه اینکه تأکید امام علیه السلام به اتباع عموم مردم از زیبایی های نهفته در دین مبین ضرورت معرفی دین و معارف مذهب حقه اهل بیت (علیهم السلام) با همان محتوای واقعی است که شما اهتمام نمودید و قطعا مشمول دعای مستجاب حضرتش (علیه السلام) در صدر روایت شریفه خواهید بود، در پایان تلاش مشکورتان با استفاده از ابزار و روشهای روز و کارآمد را تحریض می نمایم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

 

سوال:
 
اگر پسری با یک دختر از پشت نزدیکی کند، حکم آن چیست؟  آیا دختر بدون اجازه پدرش می تواند به عقد موقت دربیاید؟  راه حل شرعی و قانونی در این مورد وجود دارد؟
 
 
پاسخ حضرت آیت الله یثربی مد ظله:
 
بسمه تعالی
 
سوال اول:  جایز نیست.
سوال دوم:  جایز نیست علی الاحوط.
سوال سوم:  به کسانیکه جایز می دانند رجوع کند.



برچسب ها : تاسیس سایت برای معرفی اهل بیت(ع), عقد موقت,


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد